Poznaj magię kolorów – poczuj piękno!

Poznaj magię kolorówphotography

Oddziaływanie koloru na człowieka jest na tyle ciekawym zagadnieniem, że pochylają się nad nim naukowcy czy producenci leków (twierdzą, że barwy oddziałują na nasze zdrowie). Może, więc dobierając barwy w tak ważnym miejscu, jakim jest nasz dom, warto robić to bardziej świadomie? Poznajcie moc kolorów i sami zadecydujcie:

Czerń / Kolor czarny

Barwa czarna

Barwa czarna

Technicznie nie jest to kolor, a jego brak. Symbol elegancji, luksusu (podobnie jak złoty), szykowności (np garnitury, mała czarna) oraz nowoczesności. Wykorzystywany jest tam, gdzie trzeba podkreślić powagę, tajemnicę (logo Jamesa Bonda), kompetencję lub autorytet (sędziowie). Wiele marek odzieżowych ma logotypy w czerni lub wykorzystujące czerń w znacznym stopniu.

Biel / Kolor biały

Barwa biała

Barwa biała

Biel to połączenie wszystkich kolorów. Jest najjaśniejszą barwą. Biały to uniwersalny kolor symbolizujący pokój i czystość. Kojarzony jest z prawdomównością, prostotą, dobrem, jasnością i poddaniem (biała flaga). W logo często występuje jako negatywna przestrzeń (bez koloru) lub jako biały napis.

Brąz / Kolor brązowy

Barwa brązowa

Barwa brązowa

Brązowy wskazuje na naturę, użyteczność. Jest symbolem spokoju, powagi, ciepła, neutralności i niezawodności. Najbardziej znanym brązowym logiem jest logo firmy kurierskiej UPS (podkreślenie użyteczności i niezawodności). Jest też wykorzystywany w logach firm prawniczych i budowlanych.

Czerwień / Kolor czerwony

Barwa czerwona

Barwa czerwona

Czerwień to najbardziej jaskrawy i widoczny kolor, jest także najbardziej pobudzający — dlatego często wykorzystywany jest w reklamie by przykuć uwagę. Czerwień symbolizuje działanie, przygodę, energię, niebezpieczeństwo (znaki drogowe), miłość (serce, czerwona róża), pasję (płomienne uczucia), wigor i siłę (kolor krwi). Podobno pobudza apetyt (logo McDonalds). To także symbol życia i sprzecznych, skrajnych emocji, piękna i witalności. Prawdopodobnie najlepszym przykładem czerwonego logo jest Red Bull, który kojarzy się z energią, siłą, działaniem, ekscytacją i przygodą. Czerwień jest też wykorzystywana przez firmy i instytucje charytatywne i związane ze zdrowiem (symbol szpitala, Czerwony Krzyż, Czerwony Półksiężyc). W Europie Środkowej kolor kojarzony z komunizmem (Armia Czerwona, symbol sierpa i młota) i lewicą. W bliskim kontekście czerwień kojarzona jest z rewolucją, wojną, walką (rękawice bokserskie) i zniszczeniem.

Pomarańcz / Kolor pomarańczowy

Barwa pomarańczowa

Barwa pomarańczowa

Kolor pomarańczowy to barwa młodości, kreatywności, lekkości i aktywności. Symbolizuje zabawę, entuzjazm i jowialność (peruki klaunów, stroje nadwornych błaznów). Jest to barwa wykorzystywana w logach firm, które zajmują się rozrywką i zabawą, lub firm których klientami są dzieci i młodzież. Pomarańcz jest jaskrawym kolorem, widocznym w półmroku. Z tego też powodu jest używany jako barwa ostrzeżeń, ratownictwa (koło ratunkowe, ratownicy na kąpieliskach). Jest także kolorem jesieni i święta Halloween (dynie).

Żółcień / Kolor żółty

Barwa żółta

Barwa żółta

Barwa żółta ma wiele sprzecznych znaczeń. Z jednej strony symbolizuje radość, ciepło, słońce, pogodę i pozytywność — z drugiej: tchórzliwość, zdrada (przedstawienia Judasza w malarstwie europejskim) i ostrożność. Kolor żółty wykorzystywany jest w reklamie i logach by przykuć uwagę (nie tylko w reklamie — np żółte taksówki w Nowym Jorku) i wywołać wrażenie radości, ciepła (ponownie logo McDonalds). Żółcień symbolizuje też wiedzę i mądrość, a także rozsądek (niektóre logotypy uczelni).

Zieleń / Kolor zielony

Barwa zielona

Barwa zielona

Zieleń to kolor natury, kojarzy się z życiem i harmonią. Stanowi też kolor uzdrowienia, nadziei i wolności. Miętowa zieleń kojarzona jest ze świeżością (mentosy, ale też listek początkującego kierowcy, który jest „zielony“ w tym co robi), powodzeniem i zadowoleniem. Zielony kolor jest najważniejszą barwą Islamu. Negatywne cechy przypisywane zieleni to niestabilność (znowu zielony listek kierowcy) i losowość (stoły do gry w ruletkę, boiska piłkarskie). Od czasu wprowadzenia dolarów do obiegu zieleń kojarzona jest także z pieniędzmi. Zieleń często wykorzystywana jest w materiałach graficznych firm, które chcą być postrzegane jako ekologiczne, lub funkcjonują w branży związanej z przyrodą, naturą i jej ochroną (np logo kanału telewizyjnego AnimalPlanet).

Błękit / Kolor niebieski

Barwa niebieska

Barwa niebieska

Niebieski to najpopularniejszy kolor w grafice i designie, a także najczęstszy ulubiony kolor ludzi. Barwa ta przywodzi na myśl spokój, stabilność, sukces, pewność, lojalność i bezpieczeństwo — dlatego tak wiele firm używa tego koloru. Barwa często wykorzystywana w logach instytucji rządowych, urzędów, banków i największych korporacji (np IBM). Z drugiej strony niebieski jest jedną z najzimniejszych barw, w tym kontekście kojarzy się z niebem, otwartą przestrzenią, oceanem. Niebieski jest także symbolem przyjaźni.

Fiolet / Kolor fioletowy

Barwa fioletowa

Barwa fioletowa

Kolor luksusu, elegancji, przepychu, wspaniałości, ceremoniału, szlachetności i duchowości (szaty biskupie). Fiolet i purpura są częstym kolorem wykorzystywanym przez firmy związane z edukacją i dobrami luksusowymi. Jest też wyznacznikiem dobrej jakości (np tło na opakowaniu czekolad Milka). Jako kolor rzadko występujący w naturze, uważany jest za symbol ekstrawagancji i próżności.

Róż / Kolor różowy

Barwa różowa

Barwa różowa

Róż utożsamiany jest z kobiecością, delikatnością, subtelnością i wdziękiem. Symbol dziewczęcości i romantyzmu (kolor Walentynek). Róż kojarzy się też z niewinnością. W logo i materiałach graficznych służy podkreśleniu kobiecości, dziewczęcości lub delikatności. Często wykorzystywany w logo firm, których klientkami są dziewczynki (np logo Barbie), lub które produkują słodycze.

Szarość / Kolor szary

Barwa szara

Barwa szara

Szary jest uważany za kolor nudny i bez wyrazu, neutralny. Firmy których atutem ma być neutralność lub nie uleganie żadnym wpływom, wykorzystują szarości w swoich logo. Szary symbolizuje idee korporacyjne, praktyczność, organizację, respekt. Szarość ma też wiele negatywnych cech, kojarzy się z nudą, pustką, nijakością. Mimo to jest częstym składnikiem logo, ponieważ dobrze łączy się z innymi kolorami.

Co oznaczają kolory?

Skoro wiecie już, jak barwy wpływają na ludzkie wnętrze, sprawdźcie co mogą zrobić z wnętrzami wokół was. Jeżeli nie wiecie jak łączyć barwy skorzystajcie z koła kolorów.

1 zasada dobierania kolorów ścian: Jasne kolory odbijają światło, dając efekt przestronności. Dlatego jasny sufit przy ciemnych ścianach powiększy optycznie przestrzeń. Ciemniejsze kolory optycznie zmniejszają pomieszczenie. Wszelkie niedoskonałości ścian łatwiej będzie nam ukryć pod jaśniejszymi barwami. Ciemniejsze odcienie nam je wydobędą.

2 zasada dobierania kolorów ścian: jeśli chcemy mieć tapetę i kolorową ścianę w jednym pomieszczeniu, odcień farby powinien powtarzać się na tapecie.

3 zasada dobierania kolorów ścian: jeśli chcemy „wyciszyć” odcień, zmniejszyć jego intensywność, możemy pokryć pomalowaną już ścianę farbą podkładową.

4 zasada dobierania kolorów ścian: gdy wykorzystujemy w pomieszczeniu różne kolory, wybierajmy je tak, by miały identyczne nasycenie.

5 zasada dobierania kolorów ścian: komponując kolorystykę wnętrza, pomyślmy o barwie przewodniej. Jeśli chcemy uniknąć chaosu, jej dopełnieniem nie mogą być więcej niż cztery kolory.

Dziękuję, a już za tydzień następną kategoria

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>